Marcos Díaz, el gallego que salva vidas en Canarias: “Non importa se é un veleiro, cruceiro ou caiuco”

El fisterrano cuenta que el personal de Salvamento Marítimo se ve sobrepasado por la falta de recursos humanos y eso les lleva a un intenso estrés físico y emocional

Marcos Díaz, delegado sindical del Comité de Empresa de CGT en Salvamento Marítimo | ENFOQUES

“A situación está bastante movida estes días e a previsión é que se vai incrementar”, así comienza la conversación Marcos Díaz, delegado sindical del Comité de Empresa de CGT en Salvamento Marítimo. El fisterrense tiene base en Canarias: uno de los puntos calientes de la entrada de personas migrantes al Estado español y asegura que “a partir de setembro comeza unha época de calma no mar, con menos vento, e iso significa —segundo a previsión histórica— que van vir picos de inmigración.”

Marcos, de 44 años, embarcó como tripulante de buque de salvamento Miguel de Cervantes —que opera en Las palmas— hace 14 años, con el propósito de salvar vidas. Sin embargo, él y sus compañeros enfrentan enormes dificultades. “Hai moito descoñecemento e descontrol na dirección; non saben como ubicar as unidades ou non teñen gañas de involucrarse”.

De hecho, llevan casi dos años solicitando la formación de una comisión encargada de prever y monitorear la evolución de la ruta Atlántica. Así, se podría “actuar con anticipación” para evitar que la situación se desborde aún más. Actualmente, el 95% de todas las muertes que ocurren en las rutas migratorias marítimas se producen en la ruta canaria. “E esta semana xa notamos un aumento no fluxo de chegadas”, advierte.

“Podes atopar con 5, 6 ou 7 falecidos”

“Podes asistir a unha emerxencia nunha patera onde veñen 70 ou 80 persoas”, explica. “O caiuco que veu con máis persoas chegou o 20 de outubro do ano pasado con 320: son caiucos moi grandes que chegan a ter unha profundidade de 2 metros ata a borda, polo que no medio atopas gasoil, feces, … Ás veces precisas entrar dentro para ver se queda alguén máis, e podes atoparte con 5, 6, 7 falecidos —incluso mulleres e nenos— que tes que levantar a pulso”, relata el gallego, evidenciando el claro estrés emocional y psicológico al que se ven sometidos, tanto los rescatados como los rescatadores.

 

 

Esta travesía canaria, la más dura, cubre desde el Sáhara Occidental, Mauritania, Senegal y hasta Gambia. “O traxecto máis longo poderia ser dende Senegal, desde onde chegaron moitos este ano tendo que percorrer 1.450 km ata canarias”. Pero Marcos aclara que esta etapa en el mar es la más corta de su largo viaje: “Ao final, ese tramo marítimo é a última despois dunha viaxe de ata incluso dous anos cruzando o continente, podendo vir dende o corno de África.”

Para comprender mejor la magnitud del drama, y de acuerdo con un informe de la ONG Caminando Fronteras, solo en los primeros cinco meses de este año se contabilizaron 5.054 fallecidos de personas que intentaron alcanzar la costa española. Lo que equivale a 33 muertes por día. Entre las víctimas se contaron 154 mujeres y 55 niños y niñas, una cifra muy superior a la registrada el año pasado por las mismas fechas. Y a estas alturas de año —a fecha de 31 de agosto— ya han llegado a España por mar de manera irregular 36.456 personas, frente a las 21.780 del año pasado, un 62,7% más.

“Non importa se é un veleiro, cruceiro ou caiuco”

El representante sindical subraya que Salvamento Marítimo se dedican al rescate de vidas, independientemente de quienes sean: “cando recibimos un aviso de emerxencia no mar, centrámonos exclusivamente en salvar vidas en perigo. A nosa misión é asistir na emerxencia e trasladar ás persoas ao porto máis próximo, sen importar se se trata dun veleiro, un cruceiro ou un caiuco”, aclara.

Porque, la realidad es que la mayoría de los rescates realizados por Salvamento Marítimo el año pasado no se debieron a flujos migratorios, sino a embarcaciones de recreo —2.351 casos—, buques mercantes —534 casos— y pesqueros —386 casos—. Las embarcaciones irregulares representaron solo un 28% del total de llamadas, con 1.239 incidentes. “Ademáis, nos últimos anos, debido ao cambio climático ou outros factores, a navegación turística aumentou, o que levou a un incremento nas incidencias no mar.”

 

Uno de los cayucos que hacía la ruta canaria | CGT

Pero, aunque en Salvamento cuenten con los suficientes barcos y medios necesarios, lo cierto es que “as tripulacións traballan en precario”. “En canarias temos un cuarto tripulante nas unidades de tipo salvamar, pero levamos solicitando ese cuarto tripulante na zona de Galicia desde fai tempo, pola tipología e dificultades do mar que temos alí”.

Además, el delegado sindical explica que los rescatistas se encuentran trabajando en un ambiente hostil, y con jornadas laborales maratonianas en las que es “común que os empregados traballen ata 14 horas ao día e gardas de ata 25”. Estas jornadas interminables, con pocas horas de descanso entre turno y turno, “xenera un ambiente de traballo insostible e esgotador para todo o persoal”, que acaban con “baixas físicas ou psicolóxicas”.

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