Luz, máis luz!

f2f2384f707c433c960a601b2d5c809b

Dous homes falan na cociña dunha casa. Falan, por enésima vez, do que fan. Do que fan para vivir: un pinta e o outro pesca. So fan iso, cada un deles, sen excepción: un nunca tivo máis mañas ca da pintura, e o outro nin intentou adiviñar se as tiña ou non e pesca, come o que pesca e, o que non, véndeo. E están de pe na cociña dun deles, e miran ao chan e calan máis do que falan. Xa tiveron unha chea de veces esta mesma conversa. E tódalas demáis. Pasan moito tempo sos e non teñen a máis ninguén, así que repítense, e volven unha e outra vez aos mesmos temas. Un, ao lelos, non sabe moi ben se é que non se chegan a comprender ou todo o contrario, se se entenden á perfección.

Coa pintura e a pesca, mesturada, falan tamén de relixión: o pintor pinta buscando a luz de Deus, a que saíu da estrela que levou a tres homes estraños e seica sabios ata un neno. Un neno do que tamén saía luz, nun curruncho dunha corte, entre a herba seca. E el busca esa luz. E a súa pintura parécelle boa se a ten. Pecha as contras, deixa a casa a escuras, e mira se a ve, se os cadros brillan.

O outro non cre, e non entende os razoamentos do amigo, do seu amigo pintor. Só entende de ir ao mar e botar as redes para volver con algo. Pero, curiosamente, recoñece esa luz. Dende a súa ignorancia, é quen de vela.
Eu estou tomando un café na rúa Real de Ferrol, no Lusitânia, e levanto a cabeza e vexo, enmarcado polas dúas filas de casas, o ceo nubrado e luminoso da última hora do día. Hai unha luz azul e branca á que non fai falla botarlle moita imaxinación para atribuírlle unha natureza mística. Cun ceo así, cunha luz coma esa, é doado deixarse levar pola espiritualidade e sentirse conectado con algo, con algo máis.

O problema é que a min a espiritualidade non me acaba de convencer. Así, de entrada, bótame para atrás, prodúceme desconfianza. Explícome: con demasiada frecuencia vexo nas alusións a ela, no virarse cara ela, incapacidade para explicar as cousas, unha falta de reflexión que deixa un oco que hai que encher con algo. É como o que facemos os debuxantes mediocres, que deixamos as partes difíciles a medias e dicimos que só queríamos suxerir, que así é o noso estilo, cando en realidade estamos a disimular as nosas carencias. Iso exactamente vexo en moitas referencias á espiritualidade, á intuición, ao irracional ou mesmo á sensibilidade: un intento de disimular limitacións, un intento de disfrazar a nosa incomprensión, como se fora unha alternativa interesante.

Outras non, claro. Outras actitudes, outros achegamentos á conciencia e á consciencia, a unha maneira diferente, máis completa, de ver as cousas e de relacionalas, de asumir as nosas contradicións, de ter presentes a nosa fraxilidade e as nosas dúbidas, merécenme todo o respecto, e ás veces véxoas mesmo inevitables, o complemento necesario. Por exemplo, a que amosan dous noruegueses dunha aldea dun fiorde, cando falan na cociña unha e outra vez das súas vidas, do que fan sempre, das dúas ou tres cosas que lles importan, unha e outra vez. E comprenden: compréndense o un ao outro, ata onde saben que se pode comprender, e déixano aí.

Eu levanto a vista ao ceo da última hora da tarde en Ferrol, vexo as nubes enmarcadas pola luz branca e azul, miro para a rúa e vexo xente camiñando a contraluz. Uns van e outros veñen. Falan, e eu miro, e por un momento, e dun xeito especialmente lúcido, sinto que non sei nada. Nada.

Moito menos, dende logo, que un pescador que ve a luz que sae dos cadros.

Relacionadas

Resumen de privacidad

Esta web utiliza cookies para que podamos ofrecerte la mejor experiencia de usuario posible. La información de las cookies se almacena en tu navegador y realiza funciones tales como reconocerte cuando vuelves a nuestra web o ayudar a nuestro equipo a comprender qué secciones de la web encuentras más interesantes y útiles.