Reflexións dun viaxante

636037141990688898-1508755838_leaving-your-fears-insecurities-behind

Entro e pido unha cervexa. Ofrécenme a propia do país e acepto. Ao meu carón, dous homes comentan discutindo as incidencias dun partido de fútbol xogado o día antes. As verbas saen veloces, confusas e ferintes. Un tipo traxeado le o xornal nunha das mesas situadas ao rente das ventás. Na outra, dúas mulleres novas intercambian comentarios sobre as vicisitudes escolares dos fillos que están a piques de recoller.

O televisor está aceso pero só eu lle dirixo unha ollada: alí, sentadas en semicírculo, varias persoas exhiben profusos coñecementos sobre o tema que leva días ocupando o interese informativo de boa parte do mundo; avalían a gravidade, prognostican a evolución e, de paso, reclaman medidas rigorosas e drásticas. Compoñen un cadro tenso, preocupado, un sanedrín preapocalíptico reunido con urxencia para levantar acta da fatalidade. Deixo de miralas, procuro non escoitalas.

“A utilidade como obxectivo, a verdade como tema, o interese como medio”. O escritor italiano Alessandro Manzoni resumía así (1830) a súa concepción da literatura e as obrigas ético-estéticas de quen se dedica a ela. Van alá case 200 anos dende entón, e a vida e os xeitos de contala deron voltas e reviravoltas sen parar, pero a frase debería seguir sendo aplicada con carácter imperativo, e figurar como máxima inquebrantable, por todos os que dun xeito ou doutro andan a dar testemuña pública da realidade.

Debería, si, pero ben sabemos que non van por aí as cousas, que a verdade, misteriosamente desvinculada dos feitos, acaba convertida en expresión privativa de subxectividades condicionadas. “No tu verdad, la verdad, y ven conmigo a buscarla”, escribiu Antonio Machado, pero son poucos os que se animan a acompañalo nesa viaxe de roce, cando o fácil, o cómodo, é parapetarse nos posesivos fachendosos e sementar doutrina co índice disparado.

Das consecuencias de tales anomalías narrativas, dos perigos da fenda que se abre entre o suceso  e a súa maliciosa interpretación non sei se chegamos a ser, malia aos múltiples e tráxicos antecedentes, plenamente conscientes. A avidez bulímica por un presente absolutista, arrincado da continuidade, descontextualizado, potencia a desmemoria e inutiliza o principio mobilizador da esperanza.

O presente, así illado, é moi pouca cousa, un lugar xeralmente inhóspito no que non é doado respirar, un lugar de fácil e rápida combustión, pero iso non importa. O que importa é distraerse, e distraémonos rebotando entre os catro lados do marco. Ás veces tamén nos divertimos. E outras asustámonos. Só vemos o que encerra o marco, non máis alá, e o marco está programado, hai unha escaleta que desenvolver. Agora, por exemplo, toca medo, historias para non durmir, e a iso andan dedicados os que nos seguen interpelando dende as alturas plasmáticas.

Unha tapa?, pregunta o camareiro.

Ao meu carón, moi lonxe das mascariñas que invaden a pantalla, alleos ás correntes que afunden as bolsas, á suspensión de congresos, á barbarie que se albisca pegadiña ao medo, os futboleiros, pechados ou protexidos nun espazo de concordancias ou discordancias puerís, seguen ao seu.

Sí, respondo, de orella.

 

Relacionadas

Resumen de privacidad

Esta web utiliza cookies para que podamos ofrecerte la mejor experiencia de usuario posible. La información de las cookies se almacena en tu navegador y realiza funciones tales como reconocerte cuando vuelves a nuestra web o ayudar a nuestro equipo a comprender qué secciones de la web encuentras más interesantes y útiles.