Máis teoría

“Todo aquelo que unha persoa ignora non existe para ela. Por iso o universo de cada un limítase ao tamaño do seu saber”. Einstein, disque.
Albert Einstein demonstrates mathematical formulas on a blackboard in front of California scientists.
Albert Einstein demonstrates mathematical formulas on a blackboard in front of California scientists.

Tamén eu vou opinar sobre educación. Aínda que o meu atrevemento non vai chegar ata o punto de propor unha solución total ao noso sistema de ensino –pozo sen fondo de erros e defectos, ao parecer, e merecedor de todas as críticas e descualificacións imaxinables-, senón que me centrarei nunha cuestión moi concreta que me chama a atención dende hai xa varios anos, como pai e como profesor: a obsesión polo coñecemento práctico.

Hai un mantra que levo xa tempo escoitando, tanto na casa como nas diferentes aulas onde estiven, e polo tanto nun rango de idades que vai dende a Primaria ata cursos varios de posgrado, onde o alumnado, ás veces, ten xa máis de corenta anos e aínda así segue coa mesma leria: “Por que non nos deixamos de tanta teoría e nos centramos na parte práctica?”

E iso non ten, salvo contadas excepcións, sentido ningún.

Eu, non é que estea contra a aprendizaxe por competencias; o único que pido é que esas competencias estean ben definidas. E unha das cousas que non poden implicar é levar iso de saber facer ata as súas últimas consecuencias, e dun xeito literal. Porque é verdade que hai formacións que, sobre todo, consisten en ensinar unha práctica, un procedemento, unha técnica, pero son poucas, e non están nin en primaria, nin en secundaria obrigatoria, nin na universidade nin nun posgrado.

Nin sequera en formación profesional, co específica que é, abonda con ensinar como facer algo e deixalo aí, porque iso é pan para hoxe e fame para mañá. Pero moito menos naquelas etapas onde o que se busca é, ben proporcionar uns coñecementos que sirvan para toda a vida, ben sentar as bases para seguir estudando, ben afondar nun eido moi concreto a un nivel de especialista.

En todos estes casos, o que remata ten que levar no peto, é verdade, ferramentas, e esas ferramentas terán, en xeral, un carácter práctico que permita desenvolverse na realidade; pero ten que levar moito máis.

Aprender unha técnica, un método, un procedemento, sen máis, é insuficiente sempre, salvo que o único que queiramos facer sexa sacar adiante unha tarefa mecánica. No momento en que o noso obxectivo sexa algo máis ambicioso e amplo, ou simplemente aspiremos a non ter que deixa-lo traballo cando cambien o proceso, xa non abonda. Xa necesitaremos entender os porqués de todos aqueles mecanismos: necesitaremos a teoría.

Educar non é dar un manual de instrucións. A persoa que non sabe máis que repetir uns pasos, para empezar non vai poder adaptarse aos cambios; pero é que, ademais, non será capaz de analizar ese método para melloralo ou directamente substituílo, non será quen de aportar nada –que non sexa pedir que a tecla F12 abra outra pantalla-, non será capaz de pensar nos problemas de fondo nin en novas formas de afrontalos.

É dicir, será un operario, con limitacións e facilmente substituíble por algunha máquina. Porque lle faltarán coñecementos, porque non chegará a entender o que fai nin por que, porque non terá unha visión clara dos temas nos que traballa e terá que ser levado da man a calquera sitio distinto.

E o sentido de boa parte da educación –e sen dúbida das que dixen antes- é exactamente o contrario: comprender os problemas –e os non problemas- en profundidade, ter unha visión ampla deles, ser quen de relacionalos con outros, ser quen de buscar antecedentes e coñecementos aplicables, saber achegarnos a eles dende a experiencia allea pero con enfoques novos e, en definitiva, pensar con xeito. Falemos de traballo ou da vida, tanto da.

Para non limitarnos a repetir o que outros pensaron por nós, para ter opinións propias e mellor fundadas, para ter pensamento crítico, para poder estudar máis, para abrir portas e descubrir novos camiños: para seguir avanzando no coñecemento, que boa falta fai.

Relacionadas

Resumen de privacidad

Esta web utiliza cookies para que podamos ofrecerte la mejor experiencia de usuario posible. La información de las cookies se almacena en tu navegador y realiza funciones tales como reconocerte cuando vuelves a nuestra web o ayudar a nuestro equipo a comprender qué secciones de la web encuentras más interesantes y útiles.