Os Cruceiros de Burgoa

Cruceiro-Cabanas

A raíz das obras que se están a realizar na rotonda do extremo da ponte, veunos á mente o tema dos cruceiros, no lado de Cabanas (onde houbo un cruceiro), como traballo previo á instalación dos pasos peonís. A maiores uniuse a morte de Juan J. Burgoa Fernández, quen dedicou moitas páxinas, agrupadas en non menos de seis libros e numerosos artigos, ao estudo dos cruceiros. Naceu Juan José Burgoa en Ferrol en 1944 e foi capitán de navío da Armada. Impulsor do Ferrol da Ilustración, membro da Asociación Amigos dos Cruceiros e do Foro Amigos de Ferrol, foi un gran difusor da historia de Ferrol, especialmente do seu patrimonio etnográfico, con 14 libros escritos e máis de cen artigos no seu haber.

A partir de agora botaremos de menos, se ninguén toma o relevo, as entregas que puntualmente nos enviaba o Foro Amigos de Ferrol, con valiosas achegas sobre a historia, a arte e o patrimonio da devandita cidade. Lembramos tamén a coñecida obra de Castelao As cruces de pedra na Galicia, considerada como o primeiro estudo serio sobre o tema; ou o monumental inventario de cruceiros en catro tomos de Luis Martín Ruiz, quen constata 2.124 exemplares para a provincia da Coruña. Burgoa fala de que en toda Galicia podería chegar a haber máis de 10.000 exemplares. Sen dúbida estamos diante dun fenómeno etnográfico tan importante como é o dos muíños hidráulicos ou os hórreos, pero cunha vertente artística e literaria máis destacada, que Juan J. Burgoa non deixou de estudar.

Manifestacións populares da relixiosidade galega desde os primeiros anos do cristianismo, da inmensa maioría descoñecemos a súa autoría e a súa cronoloxía, sendo a devandita cronoloxía tan ampla que podemos dicir que chega ata a actualidade; e sen dúbida conectan cos cultos pagos, cos altares, pedras de abalar, menhires, marcos e petróglifos, cunha función non moi distinta adaptada ás novas crenzas. Co cruceiro, a imaxe relixiosa, tan exacerba na relixión católica a diferenza de, por exemplo, a relixión protestante ou musulmá, sae dos templos e sitúase na natureza, nas rúas, nos camiños, prazas e atrios, como un símbolo da omnipresencia de Deus e da Virxe no mundo; imaxes de fe, protectoras, taumatúrxicas, de veneración e salvación.

O cruceiro de Cabanas

O debuxo que chegou ata nós de Pedro Teixeira, anterior a 1620, co cruceiro no extremo da ponte, ponnos de manifesto que se trata dunha peza de notable antigüidade, ao que se une o feito de que sexa un dos poucos cruceiros de Galicia unido a unha ponte. Aínda que non temos ningunha constancia documental de que sexa o mesmo cruceiro que estivo na unión da estrada Campo do Oito coa nacional, hoxe no interior da rúa do mesmo nome. Deteriorado polas inclemencias do tempo, polos traslados e por algún atropelo, é do tipo que Luis Martín clasifica como “B” De crucifixo. No anverso represéntase o Crucificado de tres cravos e coroa de espiñas, e, no reverso, á Inmaculada con cabeza de anxo e lúa aos pés. Debaixo da cruz ten capitel cuadrangular, varal octogonal e plataforma de tres bancadas octogonais.

Por mor destas breves liñas, volvín a visitalo e, ao examinar detidamente por enésima vez as características formais das esculturas, pensamos que ben puidese ser, en efecto, de finais do século XVI. Un veciño coméntanos que é fotografado con profusión polos moitos peregrinos que fan o Camiño Inglés, polo que se pode dicir que segue cumprindo a función que desde a súa realización lle foi encomendada e só desexamos que se poñan as medidas necesarias para a súa conservación.

Publicidad
Xeoparque Cabo Ortegal
Resumen de privacidad

Esta web utiliza cookies para que podamos ofrecerte la mejor experiencia de usuario posible. La información de las cookies se almacena en tu navegador y realiza funciones tales como reconocerte cuando vuelves a nuestra web o ayudar a nuestro equipo a comprender qué secciones de la web encuentras más interesantes y útiles.